Okrugli sto na temu ,,Modularizovana nastava – prednosti i nedostaci”, u organizaciji Sindikata prosvjete Crne Gore, održan je 12.12.2023. godine u sali Media centra Unije slobodnih sindikata CG. Okruglom stolu su prisustvovali predstavnici Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija, Centra za stručno obrazovanje, Zavoda za školstvo, direktori srednjih stručnih škola, kao i predsjednici sindikalnih organizacija u srednjim stručnim školama. Okrugli sto je otvorio predsjednik Sindikata prosvjete Crne Gore, mr Radomir Božović, a moderatorka događaja bila je Danijela Jovanović, nastavnica matematike u JU OŠ ,,Milorad Musa Burzan” u Podgorici. Uvodničar/ke za tri centralne teme Okruglog stola su bili:
Tema I: Ocjenjivanje i administracija u modularizovanoj nastavi - prof. Klaudija Vujošević, Srednja ekonomska škola ,,Mirko Vešović” (Podgorica)
Tema II: Modularizovani programi kod III i IV stepena stručnog obrazovanja – prof. Slobodan Tadić, Srednja elektrotehnička škola ,,Vaso Aligrudić” (Podgorica)
Tema III: Uporedna iskustva iz zemalja okruženja – prof. Mileva Milovanović, Stručna medicinska škola (Podgorica)
Nakon diskusije učesnika o modularizovanim obrazovnim programima, na Okruglom stolu su doneseni sledeći zaključci koji se upućuju Ministarstvu prosvjete, nauke i inovacija, Direktoratu za gimnazijsko i stručno obrazovanje, kao i Centru za stručno obrazovanje i Zavodu za školstvo:
- Neophodno je ukinuti obavezu da se u okviru jednog modula ocjenjuje svaki ishod posebno, s obzirom na činjenicu da u jednom modulu ima 6 do 10 ishoda;
- Predloženo je da se ocjenjivanje vrši po tromesječjima ili polugođima spajanjem ishoda učenja;
- Učenicima i roditeljima je u elektronskom dnevniku samo jedna ocjena vidljiva (zaključna), pa se postavlja pitanje neophodnosti evidentiranja ostalih ocjena po ishodima;
- U pisanom dnevniku rada teško se snalaze nastavnici kada je u pitanju upisivanje ocjena, ali i roditelji kada je u pitanju tumačenje ocjena. Neophodno je da dnevnik bude pregledan, jasan, sa relevantnim podacima i lako čitljiv svim zainteresovanim stranama;
- Potrebno je raditi na pojednostavljenju pisanog dnevnika rada i unapređenju elektronskog dnevnika, jer paralelna administracija oduzima puno vremena i postavlja se pitanje njene neophodnosti u ovom obimu;
- Pored zahtjevnih godišnjih planova i planova realizacije ishoda, priprema časa koju zahtijeva Centar za stručno obrazovanje je obimna, zahtjevna i u tom obliku nepotrebna. Na taj način i dalje jača administracija koja je sama sebi cilj, a na štetu posvećivanja pažnje učeniku i gradivu;
- Priprema za čas treba da bude lična i originalna stvar svakog nastavnika – ona mora služiti isključivo nastavniku da mu olakša nastavu i služi kao podsjetnik. Nepotrebna administracija opterećuje nastavnike čime se nastavnik sve više udaljava od svog primarnog posla, a to je obrazovanje i vaspitavanje učenika. Učenik treba da bude u fokusu svih zaposlenih u prosvjeti;
- Prilikom analize iskustava iz zemalja okruženja po pitanju modularizovanih obrazovnih programa, u Crnoj Gori je konstatovana nedovoljna zastupljenost prirodne grupe predmeta, previše zahtjevna administracija u slučaju razrednih starješinstava, kao i problem sa izradom rasporeda časova. Postoje razlike u pogledu kriterijuma ocjenjivanja učenika, imajući u vidu da se učeniku može zaključiti prelazna ocjena, iako ima nedovoljnu ocjenu na nekom od ishoda;
- Modularizovani obrazovni programi trećeg i četvrtog stepena daju mogućnost praktične primjene znanja iz teorije, ali je njihova problematična strana to što su za njihovu realizaciju potrebni veći prostorni kapaciteti škola, kao i njihova bolja opremljenost;
- Modularizaciju obrazovnih programa nije pratila izrada kvalitetnih udžbenika za stručne predmete, što je usložilo cjelokupni obrazovno-vaspitni rad u stručnim školama i otežalo rad u učionicama.
IZVINJAVAMO SE PROSVJETNIM RADNICIMA ŠTO OBAVJEŠTENJE O ODRŽANOM OKRUGLOM STOLU OD IZUZETNOG ZNAČAJA, USLED NOVONASTALIH OKOLNOSTI, OBJAVLJUJEMO SA ZAKAŠNJENJEM!